Milyen állapotban vannak a közelmúltban átadott szombathelyi bicikliutak?
Vigasztalódjunk, hogy az országban vannak ezeknél rosszabb példák is.
Az elmúlt időszakban az országban gomba módra szaporodtak a kerékpárutak. Ennek elsődleges oka, hogy az Európai Unió könnyen adott rájuk pénzt, a magyar politikus pedig – több ok miatt is – szeret építeni, szalagot átvágni, fényképeken pózolni.
Hogy aztán ezeknek a bicikliutaknak éppen mennyi értelmük van, mennyit tesznek hozzá az ország GDP-jéhez, az más kérdés.
Arról nem is beszélve, hogy akadtak olyanok is, amelyek a megépítésük után azonnal romlásnak indultak.
Ezek után kíváncsi voltam, milyen állapotban vannak a Szombathelyen a közelmúltban átadott kerékpárutak, amelyek – szögezzük le gyorsan – valós igényeket elégítenek ki.
Csaba utcai aluljáró (átadás éve: 2012)
A Csaba utcai kereszteződésnél nem sajnálták a pénzt a biciklisektől. Egy komplett aluljárót kaptak, amelynek a környéke is olyan, mintha valamilyen bringás sci-fiből érkezett volna. Az aszfalt még most hibátlan, a felfestés rendben, akárcsak az aluljáró. Arról nem tehet senki, hogy valaki ezt a helyet találta a legmegfelőbbnek, hogy művészi üzenetet hagyjon embertársainak. Egyedüli aggasztó jel, hogy a lejáratnál megjelentek az aszfalton a dudorok. Ezekkel által általában a növények jelzik, hogy visszavennék a terepet.
Diófa utca – Szent Gellért utca – Szőlős utca (átadás éve: 2015)
Na ez az a szakasz, amely tavaly bekerült az országos híradásokba. A fotók alapján a helyzet konszolidálódott, és ezt a kis kanyart észre sem veszi az, aki nem tudja az előéletet. Az aszfalt és a festés még hibátlannak tűnik, és lakók láthatóan használják az utat. Súlyos gondok vannak viszont a folytatással, a Szent Gellért és a Szőlős utcával. Ide már nem jutott pénz vagy ötlet, így a bicikliseket különböző rejtjelekkel olykor a forgalmas utca közepére terelik, vagy jelzik nekik, hogy az út szélén menjenek. Eddig is ott mentek. Közben a felfestések is lekoptak, a Szőlős utcában pedig autók parkolnak a „kerékpárúton”. Igazi EU-pályázatos megoldás: a papíron ki lehet pipálni.
Körmendi út (átadás éve: 2015)
Csak akkor találnék ezen a kákán csomót, ha nagyon akarnék, de nem teszem. Elkészült, lehet rajta biciklizni, és végre nem kell a Körmendi úton keresztül ide-oda cikázni.
Perint-parti kerékpárút (átadás éve: 2011)
Az ilyenek és ehhez hasonlóak a legjobb bicikliutak. Kellemes környezetben, távol a forgalomtól, csendben tekerhetünk A-pontból B-pontba. A Perint-parti út közel öt évvel ezelőtt épült, ahhoz képest jól tartja magát az aszfalt és a térkövezett gyalogút is. Egyedül a Bartók Béla körúti híd előtt van egy kis gebasz. A bicikliút Perint felőli széle megrogyott, így egy hosszú és markáns repedés keletkezett rajta. Az illetékesek akkurátusan kiöntötték a rést bitumennel, kérdés, hogy ez hosszú távon elég lesz-e.
Dolgozók útja (átadás éve: 2010)
Szombathely talán legszebb és leghasznosobb bicikliútja, amely egy komplett városrészt vezet be biztonságosan a belváros felé. Figyelemre méltó, hogy egy még egy biciklis hídra is tellett. A híd, köszöni szépen, jó állapotban van, és részben a több kilométer hosszú bicikliút is. Azért részben, mert – főként a külső szakaszon – keresztben és hosszában megjelentek a repedések. Az illetékesek láthatóan folyamatosan kiöntik a hézagokat.
Szólj hozzá!