Mennyire lehet komolyan venni a Szombathely–Kőszeg gyorsforgalmi utat?
Puskás Tivadar polgármester a napokban ismét bejelentett. No de mennyit ér ez?
Ahogy arról az MTI is beszámolt, az elmúlt hét közepén a szombathelyi polgármester közölte, hogy „hamarosan elkezdik az M87-es Szombathely és az országhatár közötti autóút tervezését, amely az osztrák S31-es autóúton összeköttetést jelent majd Bécs irányába”.
A hírt minden helyi média közölte, és még az országos sajtó ingerküszöbét is elérte a nagy bejelentés.
Na de ahogy – a mára Gyurcsány-aktivistává vált egykori televíziós szerkesztő – Vágó István mondta: „Álljunk meg egy szóra!”
Nézzük meg gyorsan, mit is ér egy ilyen bejelentés.
Első hallomásra természetesen mindenképpen örülni lehet; ha valami épül, az majdnem mindig jó, ha út, az meg különösen.
Ha viszont felidézzük az előzményeket, akkor elbizonytalanodunk.
A Szombathely – Kőszeg gyorsforgalmi utat (M87) ugyanis már több egy évtizeddel ezelőtt beharangozta a politika.
Mivel az ezredforduló környékén az osztrákok az országhatár közelébe hozták az S31-es autóutat, 2003-tól magyar részről is nekiláttak a beszélgetésnek, tervezésnek, bejelentésnek.
Néhány év múlva már a nyomvonal is kezdett kikristályosodni, újabb bejelentések követték egymást, ám a történet megbicsaklott, az eredetileg tervezett ólmodi határátkelés terve a lakossági tiltakozás miatt a kukában kötött ki, és a legutolsó, meglehetősen óvatosan kommunikált, nyilvános verzió már egy Kőszeg melletti határátkeléssel számolt.
Már csak azért is, mert az osztrákok időközben megunták a magyarok folyamatos töketlenkedéseit – akik az építés helyett továbbra is inkább bejelentettek -, és nekiláttak a B61a-nak( Pullendorfer Straße), ami a S31-es oberpullendorfi (Felsőpulya) végpontját köti össze a határral.
Így:
Az osztrák útépítés – ahogy arról néhány napja személyesen is meggyőződtem – jelenleg is folyik, de igazi értelme akkor lesz, ha a magyar oldalon csatlakozik hozzá valami használható.
(A Pullendorfer Straße „szépséghibája“, hogy nem négysávos, így a Szombathely – Bécs gyorsforgalmi útnak egy darabig mindenképpen lesz egy szűk keresztmetszete. Tegyük hozzá gyorsan, a legszűkebb keresztmetszet jelenleg a magyar oldalon van, ahol a 13 év alatt vagy tucatszor bejelentették a különböző pártokhoz tartozó különböző politikusok az utat, de egyetlen kapavágás sem történt.)
Ha pesszimisták vagyunk, akár ebbe a sorba is illeszthető Puskás Tivadar „autóút tervezéséről” szóló bejelentése.
Valamennyi reményre azonban feljogosít Orbán Viktor 2015 novemberi szombathelyi látogatása.
A Magyarországot egy személyben irányító miniszterelnök ugyanis egy sajtótájékoztatón közölte: Szombathelyet Kőszeggel is összekötik egy gyorsforgalmi úttal, így kapcsolják rá össze az osztrák gyorsforgalmi rendszerre.
Igaz, hogy sem a dátumról, határidőkről, sem a költségekről, sem azok fedezetéről nem esett szó, viszont ha a kormány nagyon akarja, akkor EU-pénzek nélkül, saját zsebből is meg tudja valósítani, ahogy teszi ezt például a csornai elkerülő esetében.
Ehhez persze nemcsak politikai akarat és pénz kell, de talán az is, hogy a kormány még egy jó darabig a helyén maradjon, mert akármennyire is nekifekszenek, a Szombathely – Kőszeg – országhatár gyorsforgalmi út építése még így is a jövő bizonytalanságába vész.
Az M85 nemcsak a Szombathely-Kőszeg biztonságos és gyors közlekedés miatt lenne fontos.
A térség gazdasági szereplői abban egyetértenek, hogy a vasi megyeszékhely számára a Béccsel való összeköttetése (M87-S31) legalább annyira alapvető, mint Budapesttel (M86-M85-M1), hiszen az itt letelepedett járműipari cégek nem annyira magyar, mint német és osztrák kapcsolatokkal rendelkeznek, mi több, nemcsak az üzletemberek, de a szombathelyiek is előszeretettel utaznak a közeli Bécsbe, akár a reptér, akár bevásárlás vagy kirándulás céljából.
Megint más kérdés, hogy mire elkészül a Bécs-Budapest, mekkora szerephez jutnak elektromos és vezető nélküli járművek, illetve azok milyen utakon is járnak majd.
Címlapkép: Az S31-es út Ausztriában (Wikipedia.at.)
Szólj hozzá!