Kapaszkodjon és nézze meg, Önt melyik cégek figyelik a Facebookon!

Kevesen vannak, akik tudatában vannak, hogy kik, hogyan és miért követnek minket a Facebook segítségével, illetve hogy mit lehet tenni ellenük. Megmutatjuk lépésről-lépésre.

A Facebook kétségkívül kiváló eszköz, hogy kapcsolatot tarthassunk ismerőseinkkel, információkhoz jussunk vagy – jobb híján – legyilkoljuk szabadidőnket.

És a legszebb az egészben, hogy ingyen van.

No de mi nem vagyunk naivak, régóta tudjuk, hogy az ingyenes dolgok valójában soha nem ingyenesek.

A Facebook esetében például adatainkat adjuk cserébe, tudtunkkal vagy tudtunk nélkül.

Ez utóbbi – valljuk be – meglehetősen sportszerűtlen mind a Facebook, mind a cégek részéről.

A legtöbben nem tudjuk, nem is figyelünk arra, hogy amikor valamely cég Facebook-applikációját letöltjük, az onnantól kezdve önálló életét él: lelkesen gyűjti és figyeli adatainkat, e-mail címünket, telefonszámunkat, munkáltatónkat, tartózkodási helyünket és egyebet.

A hirdetők direktben nem férnek ugyan hozzá adatainkhoz, de a Facebook azért őket is ellátja kellő információval, hogy minél pontosabban megtalálják a célcsoportokat.

Ha önt nem zavarja az ilyen típusú kémkedés, akkor itt akár abba is hagyhatja a cikk olvasását.

Ha felkeltettük az érdeklődést, akkor tessék bekapcsolni a biztonsági öveket.

Miért érezzük úgy, hogy személyünkre szabott hirdetésekbe ütközünk a Facebookon?

A válasz: mert személyünkre vannak szabva.

Ahogy feljebb elmondtuk, a hirdetők nem látják az adatainkat, de kódolva mégiscsak megkapják őket, így pontosan be tudnak azonosítani minket és az érdeklődési köreinket.

A Facebookon lehetőség van az érdeklődési nyomkövetés kikapcsolására, de még izgalmasabb, ha megnézzük a cég által szorgosan összerakott személyes listánkat, amelyen több száz vagy több ezer, ránk jellemző kulcsszót találunk.

A lista nemcsak nyilvános és tiltható, de szerkeszthető is, azaz eltávolíthatjuk, ha valami nem tetszik róla.

Így lehet rácsodálkozni:

Facebook képernyő
A nyitóképernyőnkön először a baloldali kis háromszögre, majd a legördülő menüben a “Beállítások” menüpontra kattintsunk!

 

Facebook képernyő
Lépjünk be baloldalt a “Hirdetések” menüpontba. Itt láthatjuk a hirdetéseink beállításait. A legalsó “Módosítás” szövegre kattintsunk …

 

Facebook
Legalul tudjuk előcsalogatni az ominózus listát.

 

Facebook a képernyőn
A személyre szabott listánk (egy önkényesen kiragadott részlete) így néz ki. A kulcsszavak csoportokba vannak rendezve.

És mi van a beépült applikációkkal?

Ez is csodálatos társaság.

Az „Alkalmazások” menüpontnál lehet előcsalogatni őket.

Amikor megláttam a gyülekezetet, annyira meglepődtem és morcos lettem, hogy vagy tízet kapásból legyalultam.

Annyi azonban maradt, hogy meg tudom mutatni őket.

Facebook
Ide úgy jutunk, hogy a “Beállítások” menüpont után a baloldali “Alkalmazások”-ra kattintunk. A “Beállítások modosítása” lehetőségnél tárulnak fel a részletek.

Amikor engedélyezzük ezek telepítését (egyikre sem emlékszem, hogy telepítettem vagy engedélyeztem volna), hozzájárunk ahhoz, hogy az érintett cégek gyakorlatilag kémkedjenek utánunk.

Hogy mit is csinálnak pontosan, arra a „beállítások módosítása” ikonra kattintva derül fény.

Ahogy a mellékelt ábra mutatja, mind a „Hirdetések”, mint az „Alkalmazások” menüpontban még számos egyéb beállításra és finomhangolásra van lehetőség.

Játszhatunk velük kedvünkre, ha már velünk is játszanak.

mm

Józing Antal

1964-ben születtem Komlón, Pécsen voltam középiskolás, de főiskolás korom óta Szombathelyen élek. Megannyi munkahelyen megannyi mindent csináltam, leginkább tanítottam és újságot írtam. Három évtizede dolgozom a médiában. Írtam papírba és elekronikusba, írtam nagyon kicsibe és nagyon nagyba, voltam szerény külsős és voltam komoly főszerkesztő. Mindig szerettem a magam útját járni. A Blog21.hu független médiafelületet 2015-ben indítottam, remélhetően nemcsak a magam örömére.

Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
wpDiscuz