Errefelé kanyarog a ma átadott nagykanizsai keleti elkerülőút
Átadták pénteken a 61-es főút Nagykanizsát elkerülő, mintegy 3,3 kilométeres szakaszát, amelynek építési munkáit öt éve félbehagyta az akkori kivitelező, a munkálatok pedig új közbeszerzési eljárás után csak idén márciusban indulhattak el újból.
Az útátadás alkalmából Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára, a térség országgyűlési képviselője felidézte, hogy eredetileg 2010 őszén kellett volna átadni az elkerülő utat.
“Nehéz szülés volt, (.) de legalább a gyerek szép lett” – fogalmazott a politikus, aki hozzátette: Nagykanizsa belvárosa, illetve keleti városrésze hosszú idő után végre mentesül az átmenő teherforgalom alól.
Emlékeztette hallgatóságát arra, hogy Nagykanizsa a térség logisztikai központja, vasúti és közúti közlekedési csomópontja, ahol az elkerülő utak hálózatának fejlesztését kiegészíti a belváros felújítása. A Modern Városok Programja keretében pedig olyan komplex gazdaságélénkítő programot dolgozott ki a város, amelyben Nagykanizsa és a térség fejlődését, a munkahelyteremtést és a gazdaság élénkítését kívánják szolgálni.
Manninger Jenő országgyűlési képviselő (Fidesz), Zala megyei fejlesztési biztos arról beszélt, hogy Nagykanizsának a vasúti közlekedésben is csomóponti szerepe van, így a Szombathely és Nagykanizsa közötti szakasz, az európai észak-déli közlekedési folyosó részeként további fejlesztésre számíthat.
Dénes Sándor, a város polgármestere (Fidesz-KDNP) azt hangsúlyozta, hogy az újonnan elkészült út nemcsak a várost és a környezetet kíméli, hanem a vállalkozások lehetőségeit is bővíti. Új területeket tár fel és megkönnyíti a szállítást, a cégek egymás közötti kapcsolatát – mutatott rá.
Kardos Gábor, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) műszaki igazgatója elmondta: a NIF minden idei vállalását hiánytalanul teljesíti az év végéig. A most átadott útszakaszról ismertette: a 3,3 kilométer hosszú út része egy új körforgalmú csomópont, egy vasúti átkelőt felváltó felüljáró. Új becsatlakozások és autóbuszmegállók is készültek a beruházás keretében.
A NIF korábbi közlései szerint a tavasszal 60 százalékos készültségről újraindított beruházást nettó 1,344 milliárd forintért fejezte be a közbeszerzésen nyertes Közgép Zrt. Az elkerülő út az M7-es autópályát a Kaposvár felől érkező 61-es főúttal köti össze Nagykanizsától délkeletre.
A kétszer egysávos út építésére kiírt közbeszerzési eljárást még 2009-ben az ENV 61 Konzorcium nyerte el, amelyet az Euroaszfalt Építő és Szolgáltató Kft. vezetett, tagja pedig a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. volt. A projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, a Közlekedés Operatív Program részeként nyert 3,6 milliárd forintos támogatást, 15 százalékban hazai, 85 százalékban pedig európai uniós forrásból.
A munkálatok 2009-ben elkezdődtek, de 2010 őszén leálltak, holott az eredeti befejezési határidő 2010 októbere lett volna. A Nemzetközi Vegyépszer Zrt. azonban időközben csődvédelmet kért, a munkát befejezni hivatott Euroaszfalttal pedig 2013-ban szerződést bontott a NIF.
A beruházó által ezt követően kiírt közbeszerzési eljárások közül az első kettő eredménytelen volt, majd a 2014-ben közzétett harmadik pályázaton a hat érvényes ajánlattevő közül a Közgép Zrt.-t hirdették ki nyertesnek.
MTI / Blog21
Fotó: NIF
Szólj hozzá!