Errefelé kanyarog a ma átadott nagykanizsai keleti elkerülőút

Átadták pénteken a 61-es főút Nagykanizsát elkerülő, mintegy 3,3 kilométeres szakaszát, amelynek építési munkáit öt éve félbehagyta az akkori kivitelező, a munkálatok pedig új közbeszerzési eljárás után csak idén márciusban indulhattak el újból.

Az útátadás alkalmából Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára, a térség országgyűlési képviselője felidézte, hogy eredetileg 2010 őszén kellett volna átadni az elkerülő utat.

“Nehéz szülés volt, (.) de legalább a gyerek szép lett” – fogalmazott a politikus, aki hozzátette: Nagykanizsa belvárosa, illetve keleti városrésze hosszú idő után végre mentesül az átmenő teherforgalom alól.

Emlékeztette hallgatóságát arra, hogy Nagykanizsa a térség logisztikai központja, vasúti és közúti közlekedési csomópontja, ahol az elkerülő utak hálózatának fejlesztését kiegészíti a belváros felújítása. A Modern Városok Programja keretében pedig olyan komplex gazdaságélénkítő programot dolgozott ki a város, amelyben Nagykanizsa és a térség fejlődését, a munkahelyteremtést és a gazdaság élénkítését kívánják szolgálni.

Manninger Jenő országgyűlési képviselő (Fidesz), Zala megyei fejlesztési biztos arról beszélt, hogy Nagykanizsának a vasúti közlekedésben is csomóponti szerepe van, így a Szombathely és Nagykanizsa közötti szakasz, az európai észak-déli közlekedési folyosó részeként további fejlesztésre számíthat.

Amint a mellékelt nyomvonaltérkép mutatja, a keleti szép nagyívben kerüli el Nagykanizsát. Aki Budapest felől érkezik és Kaposvár felé tart, annak valóban nagy segítség az új szakasz, hiszen kilométert és időt spórol meg. Ugyanakkor aki Nyugat-Magyarország felől igyekszik mondjuk Pécs irányába, az már elgondolkodhat, hogy igénybe vegye-e az új utat. Mert igaz, hogy így „megússza” a várost, ugyanakkor a menetidő nem biztos, hogy csökken, hiszen a most átadott 61-es jó pár kilométeres többletet jelent a korábbiakhoz képest.
Amint a mellékelt nyomvonaltérkép mutatja, a keleti elkerülő (pirossal színnel jelölve a kép jobb oldalán) szép nagyívben kerüli el Nagykanizsát. Aki Budapest felől érkezik és Kaposvár felé tart, annak valóban nagy segítség az új szakasz, hiszen kilométert és időt spórol meg. Ugyanakkor aki Nyugat-Magyarország felől – az autópálya kikerülésével –  igyekszik mondjuk Pécs irányába, az már elgondolkodhat, hogy igénybe vegye-e az új utat. Mert igaz, hogy így „megússza” a várost, ugyanakkor a menetidő nem biztos, hogy csökken, hiszen a most átadott 61-es jó pár kilométeres többletet jelent a korábbiakhoz képest.

Dénes Sándor, a város polgármestere (Fidesz-KDNP) azt hangsúlyozta, hogy az újonnan elkészült út nemcsak a várost és a környezetet kíméli, hanem a vállalkozások lehetőségeit is bővíti. Új területeket tár fel és megkönnyíti a szállítást, a cégek egymás közötti kapcsolatát – mutatott rá.

Kardos Gábor, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) műszaki igazgatója elmondta: a NIF minden idei vállalását hiánytalanul teljesíti az év végéig. A most átadott útszakaszról ismertette: a 3,3 kilométer hosszú út része egy új körforgalmú csomópont, egy vasúti átkelőt felváltó felüljáró. Új becsatlakozások és autóbuszmegállók is készültek a beruházás keretében.

A NIF korábbi közlései szerint a tavasszal 60 százalékos készültségről újraindított beruházást nettó 1,344 milliárd forintért fejezte be a közbeszerzésen nyertes Közgép Zrt. Az elkerülő út az M7-es autópályát a Kaposvár felől érkező 61-es főúttal köti össze Nagykanizsától délkeletre.

A kétszer egysávos út építésére kiírt közbeszerzési eljárást még 2009-ben az ENV 61 Konzorcium nyerte el, amelyet az Euroaszfalt Építő és Szolgáltató Kft. vezetett, tagja pedig a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. volt. A projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, a Közlekedés Operatív Program részeként nyert 3,6 milliárd forintos támogatást, 15 százalékban hazai, 85 százalékban pedig európai uniós forrásból.

A munkálatok 2009-ben elkezdődtek, de 2010 őszén leálltak, holott az eredeti befejezési határidő 2010 októbere lett volna. A Nemzetközi Vegyépszer Zrt. azonban időközben csődvédelmet kért, a munkát befejezni hivatott Euroaszfalttal pedig 2013-ban szerződést bontott a NIF.

A beruházó által ezt követően kiírt közbeszerzési eljárások közül az első kettő eredménytelen volt, majd a 2014-ben közzétett harmadik pályázaton a hat érvényes ajánlattevő közül a Közgép Zrt.-t hirdették ki nyertesnek.

MTI / Blog21

Fotó: NIF

 

Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
wpDiscuz