Elbukott a szombathelyi egyetem függetlenségi törekvése?

Erre enged következtetni egy mai MTI hír.

Ma délután az MTI egy hosszabb anyagot jelentetett meg a szombathelyi egyetemmel (SEK) kapcsolatban.

A cím, mely szerint „A gazdaság igényeire fókuszáló képzésekben látja jövőjét a Savaria Egyetemi Központ” még nem sokat mond el az intézmény jövőjéről, mint ahogy a korábbról már ismert három pillér ismertetése sem. (A teljes hír a cikk végén.)

A lényeg – ahogy az lenni szokott – a sorok között bújik meg.

Bár az agyag nem említi, egyértelműen úgy tűnik, elbukott a szombathelyi egyetem függetlenségi törekvése.

Erre lehet következtetni a „hálózatos együttműködés” kifejezés és soproni Benedek Elek Pedagógiai Karral való összefogás hangsúlyozásából.

No és leginkább az utolsó bekezdésből, amely a két campus működését járja körül, meglehetősen elnagyoltan.

Hogy az elbukott önállósodás, illetve a megszerzett gazdasági autonómia mit is jelent majd a SEK – és az egész város – jövőre nézve, ez nem világos, mindenesetre minden bizonnyal nehéz napokat élnek meg az intézmény dolgozói, akik korábban szinte egységesen a Soprontól való elszakadásban látták a továbblépés lehetőségét.

Hogy mi változott az utóbbi hónapokban, arról egyelőre csak találgatni lehet (az intézmény körül mindig is masszív hírzárlat volt), mindenestre korábban az az információ keringett, hogy a SEK sorsa „a legmagasabb szinten dől el.”

Ezek szerint eldőlt.

Nem tudjuk, ide tartozik-e, mindenesetre talán nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, Szombathely lobbierejének nem használt, hogy Hende Csaba távozni kényszerült miniszteri posztjáról.

Igaz, korábban az sem volt teljesen világos, milyen lehetőségei lennének egy önálló SEK-nek.

Az MTI hír

A gazdaság igényeire fókuszáló képzésekben látja jövőjét a Savaria Egyetemi Központ

A hálózatos együttműködésben és a gazdaság igényeire fókuszáló képzésekben látja jövőjét a ma még a Nyugat-magyarországi Egyetem részeként működő szombathelyi Savaria Egyetemi Központ – mondta Németh István, a felsőoktatási intézmény rektorhelyettese csütörtökön az MTI-nek.

Tájékoztatása szerint december közepéig kell elkészíteniük azt az intézményfejlesztési tervet, amely a következő öt évben meghatározhatja a működésüket.

Jövőképüket három erős pillérre alapozva határozzák meg az anyagban. Kifejtette: az első pillér az intézmény hagyományaiból fakadóan a pedagógusképzés, egy a régióban domináns szerepet betöltő pedagógusképző központ létrehozása. Az elképzelések szerint ez nem csupán a tanárképzést jelenti, hanem a soproni Benedek Elek Pedagógiai Karral együttműködve a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzéstől a középiskolai tanárképzésen át a felnőttképzésig bezárólag lefedné a pedagógusképzés teljes vertikumát.

Hozzátette, a második pillér a műszaki-természettudományos képzések területe, amelynek fejlesztése a gépészmérnökképzés elindításával már elkezdődött. Ennek célja a régióban megjelenő ipari igények kielégítése, illetve az első pillérként megfogalmazott tanárképzéshez való kapcsolódás is, hiszen nem csupán műszaki értelmiségre van szükség, hanem az őket képező szakoktatókra, mérnöktanárokra és természettudományokkal foglalkozó tanárokra is – hangsúlyozta.

A jövőkép harmadik pillére terveik szerint alapot jelenthet a sport- és egészségtudományi területhez kapcsolódó képzéseknek. Németh István közlése szerint ugyanis a szombathelyi sporttudományi képzés hagyományosan erős, az országos rangsorokban közvetlenül a Testnevelési Egyetem után következik. Ehhez párosul a régió környezeti adottsága, amely sok szállal kötődik a termálvízhez és a fürdőkultúrához, egészségfejlesztéssel és rekreációval foglalkozó szakemberek képzését jelenti, és alapot jelent egy olyan duális képzés számára, amelyre gazdasági igény van – mondta.

A rektorhelyettes szólt arról is, hogy a három fejlesztési irány szakmai részleteinek kimunkálásán jelenleg három munkacsoport dolgozik. Ezek tagjainak egy része a szombathelyi campus intézeteiből került ki, a munkájukat olyan külső szakemberek segítik, akik között van akadémiai szakember, sikeres megyei vállalkozó, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) képviselője és kórházi főorvos is.

Kiemelte: a három bizottság feladata az intézményfejlesztési terv Szombathelyre vonatkozó szakmai részleteinek kidolgozása, hogy a következő év elejétől létrehozzák a tudást szolgáltató campust, amely Szombathely és a régió számára egy innovatív, piacképes tudást biztosító, gazdaságilag és társadalmilag beágyazott intézményként folytatná működését.

Németh István szólt arról is, hogy a tervek szerint 2016 januárjától a Nyugat-magyarországi Egyetem átalakulása – a győri és a mosonmagyaróvári karok kiválása – után Sopronban és Szombathelyen egy a magyar felsőoktatásban új konstrukció jönne létre. Ennek keretében a két campus elosztott forrású, de külön-külön gazdasági és döntéshozatali autonómiát élvez majd, a képzési és kutatási portfóliójában szereplő képzéseket pedig ott működteti, ahol arra valós gazdasági és piaci igény van.

mm

Józing Antal

1964-ben születtem Komlón, Pécsen voltam középiskolás, de főiskolás korom óta Szombathelyen élek. Megannyi munkahelyen megannyi mindent csináltam, leginkább tanítottam és újságot írtam. Három évtizede dolgozom a médiában. Írtam papírba és elekronikusba, írtam nagyon kicsibe és nagyon nagyba, voltam szerény külsős és voltam komoly főszerkesztő. Mindig szerettem a magam útját járni. A Blog21.hu független médiafelületet 2015-ben indítottam, remélhetően nemcsak a magam örömére.

Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
wpDiscuz